Het gat tussen marketing en sales

Het gat tussen marketing en sales

Marketing en sales. Ze gaan hand in hand, maar het zijn toch vaak twee aparte afdelingen binnen een bedrijf die weliswaar onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, maar toch vaak niet goed met elkaar over weg kunnen. De taak voor marketingafdelingen is het genereren van bekendheid en het bereiken van potentiele klanten. Marketeers proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken en filteren daar dan de geïnteresseerden uit. Dit noemen we ook wel leadgeneratie; het voorbereidende werk naar de verkoop toe. De taak voor salesafdelingen ligt in het daadwerkelijk contact maken met de geïnteresseerden uiteindelijk rondmaken van de verkoop van en het closen van de deal. Gezamenlijk hebben de sales- en marketingafdelingen dus tot doel om omzet te genereren voor de klant en zijn zij sterk afhankelijk van elkaar, maar de samenwerking verloopt vaak niet vlekkeloos.

Enerzijds is de salesafdeling van mening dat de leads die ze doorgestuurd krijgen (nog) niet geschikt zijn om een deal mee te sluiten. Anderzijds zijn de marketeers van mening dat diezelfde leads zeer geschikt zijn, maar dat de salesafdeling simpelweg niet genoeg moeite doet om de deal te closen. Deze frictie zorgt niet voor een vlekkeloos traject van bezoeker naar lead naar klant, terwijl beide afdelingen hetzelfde belang dienen.

Het probleem zit hem volgens salesmanager Edwin Provoost in het feit dat de horizon bij marketingafdelingen meer gericht is op de lange termijn, terwijl salesafdelingen over het algemeen loeren op verkoopkansen en liefst willen scoren op korte termijn. Het is van groot belang dat men zich verplaatst in de denkwijze van de ander en er niet puur gehandeld wordt uit eigenbelang. Samenwerken en het gat dichten is de oplossing.

Dit is nu precies de specialiteit van Custom Connect. Als gamechanger ondersteunt Custom Connect niet alleen het verkoopproces via telefonisch of fysiek klantcontact, maar bezit het ook de vaardigheden, systemen en processen om de gehele funnel van leadgeneratie tot aan de de verkoop te ondersteunen. Het doel voor Custom Connect is om, door optimale samenwerking, te allen tijde te zoeken naar het verder optimaliseren van de Cost to Acquire.